Поради батькам під час війни
ПОРАДИ БАТЬКАМ
П'ЯТИКЛАСНИКІВ ЩОДО ПІДТРИМКИ ДИТИНИ В ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ ДО НАВЧАЛЬНО –
ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
1) Формуйте
позитивне ставлення до школи, вчителів.
2) У 5-му класі розширився обсяг матеріалу з
основних предметів, зросла кількість предметів. Тому збільшується час
підготовки до уроків. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не
робіть їх самі. Встановіть разом з дитиною спеціальний час, коли слід
виконувати домашні завдання, і слідкуйте за виконанням цих установок.
3) Забезпечте своїм дітям удале поєднання
відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.
4) Стежте за порадами вчителів, записаними у
щоденниках і робочих зошитах.
5) Дбайте про
те, щоб дитина була охайною в усьому, включаючи бережне ставлення до
підручників.
6) Ніколи не поспішайте з висновками а ні про
дитину, а ні про вчителя – прийдіть до школи, поспілкуйтеся з учителем.
7) Розмовляйте з учителями вашої дитини про її
успішність, поведінку та взаємостосунки з іншими дітьми. Навіть якщо немає
особливих причин для занепокоєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не
рідше, ніж раз у два місяці.
8) Пам’ятайте,
клас, де навчається ваша дитина, - ціле
трьох колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші
будуть ці колективи, тим у кращій атмосфері буде формуватись ваша дитина. Це
залежить від кожного й від вас теж.
9) Помічайте і заохочуйте навіть найменші успіхи у
навчанні та поведінці дітей.
10) Не
забувайте: дитину не можна карати за невміння, а терпляче вчити, підказувати,
радіти, допомагати, підтримувати.
11) Керуйтесь у спілкуванні з дитиною правилом:
найдієвіший засіб виховання – особистий приклад.
12) Дбайте про всебічний розвиток своєї дитини.
14) Умійте
себе ставити на місце дитини.
15) Пам’ятайте: праця, зокрема навчальна, не завдає
шкоди вихованню дитини, а бездіяльність – її перший ворог.
16) Головною
умовою успішної адаптації дитини до умов середньої школи є єдність вимог до
дитини в сім’ї та школи.
БАТЬКИ ПОВИННІ ЗНАТИ
- Коли
дитину оточує критика, вона звикає засуджувати.
- Коли дитину оточує ворожість, вона звикає воювати.
- Коли дитину оточують насміхання, вона стає невпевненою в собі.
- Коли дитину хвалять, вона вчиться цінувати інших.
- Коли дитина живе з почуттям сорому, вона набуває комплексу провини.
- Коли дитина живе в атмосфері толерантності, вона вчиться бути терпимою.
- Коли дитина живе в атмосфері підтримки, вона вчиться бути впевненою в собі.
- Коли дитина живе в атмосфері чесності, вона вчиться бути справедливою.
- Коли дитина живе в атмосфері безпеки, вона вчиться довіряти іншим.
- Коли дитина живе в атмосфері схвалення, вона вчиться любити себе.
- Коли дитина живе в атмосфері відкритості, довіри, прийняття, доброзичливості,
вона вчиться знаходити любов у цьому світі.
ПАМЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
- Поважайте дитину. Не критикуйте її весь час, не
зловживайте повторенням відомих істин.
- Уникайте грубощів у спілкуванні, зауважень, що викликають у дитини
образу, не сприйняття.
- Зверніть увагу на свій тон і форму звертання до дитини. Зверхність,
наказова форма висловлювань неодмінно викличуть у неї зовнішній чи внутрішній
опір, погіршать ваші стосунки, зроблять їх більш конфліктними та напруженими.
- Приділяйте дитині максимум уваги. Цікавтеся її справами, інтересами,
навчанням, друзями, почуттями, думками.
- Цінуйте все те, що цінує ваша дитина, або хоча б не глузуйте з того,
чим вона дорожить.
- Намагайтеся не бути категоричними в судженнях і не давати безпідставних
оцінок з приводу конкретних подій та окремих дій дитини.
- Виявляйте чуйність до дитини, будьте разом з нею і в радості і в
смутку.
- Якщо дитина не ділиться з вами переживаннями, думками, подіями
свого життя, не намагайтеся дізнатись про них силомір, краще подумайте, чому
так відбувається і що вам треба зробити, щоб завоювати її довіру.
- Надавайте дітям більше самостійності – у прийнятті рішень,
виконанні певних справ, залучайте до обговорення сімейних проблем.
- Довіряйте дітям. Контролюйте результати виконаної роботи або якихось
важних її етапів.
- Не залякуйте батьківською карою, дайте дитині усвідомити, що ви – перші
люди, до яких можна звернутися в усіх складних життєвих обставинах.
- Умійте прощати навіть те, що прощати нелегко.
- Якщо ви бажаєте дитині добра, готуйте її до вибору небажаного і відмови
від бажаного.
- Шановні батьки, пам’ятайте, доля дитини – у ваших руках!
ПОРАДИ БАТЬКАМ
П'ЯТИКЛАСНИКІВ ЩОДО ПІДТРИМКИ ДИТИНИ В ПЕРІОД АДАПТАЦІЇ ДО НАВЧАЛЬНО –
ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
1) Формуйте
позитивне ставлення до школи, вчителів.
2) У 5-му класі розширився обсяг матеріалу з
основних предметів, зросла кількість предметів. Тому збільшується час
підготовки до уроків. Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не
робіть їх самі. Встановіть разом з дитиною спеціальний час, коли слід
виконувати домашні завдання, і слідкуйте за виконанням цих установок.
3) Забезпечте своїм дітям удале поєднання
відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.
4) Стежте за порадами вчителів, записаними у
щоденниках і робочих зошитах.
5) Дбайте про
те, щоб дитина була охайною в усьому, включаючи бережне ставлення до
підручників.
6) Ніколи не поспішайте з висновками а ні про
дитину, а ні про вчителя – прийдіть до школи, поспілкуйтеся з учителем.
7) Розмовляйте з учителями вашої дитини про її
успішність, поведінку та взаємостосунки з іншими дітьми. Навіть якщо немає
особливих причин для занепокоєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не
рідше, ніж раз у два місяці.
8) Пам’ятайте,
клас, де навчається ваша дитина, - ціле
трьох колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші
будуть ці колективи, тим у кращій атмосфері буде формуватись ваша дитина. Це
залежить від кожного й від вас теж.
9) Помічайте і заохочуйте навіть найменші успіхи у
навчанні та поведінці дітей.
10) Не
забувайте: дитину не можна карати за невміння, а терпляче вчити, підказувати,
радіти, допомагати, підтримувати.
11) Керуйтесь у спілкуванні з дитиною правилом:
найдієвіший засіб виховання – особистий приклад.
12) Дбайте про всебічний розвиток своєї дитини.
14) Умійте
себе ставити на місце дитини.
15) Пам’ятайте: праця, зокрема навчальна, не завдає
шкоди вихованню дитини, а бездіяльність – її перший ворог.
16) Головною
умовою успішної адаптації дитини до умов середньої школи є єдність вимог до
дитини в сім’ї та школи.
БАТЬКИ ПОВИННІ ЗНАТИ
- Коли
дитину оточує критика, вона звикає засуджувати.
- Коли дитину оточує ворожість, вона звикає воювати.
- Коли дитину оточують насміхання, вона стає невпевненою в собі.
- Коли дитину хвалять, вона вчиться цінувати інших.
- Коли дитина живе з почуттям сорому, вона набуває комплексу провини.
- Коли дитина живе в атмосфері толерантності, вона вчиться бути терпимою.
- Коли дитина живе в атмосфері підтримки, вона вчиться бути впевненою в собі.
- Коли дитина живе в атмосфері чесності, вона вчиться бути справедливою.
- Коли дитина живе в атмосфері безпеки, вона вчиться довіряти іншим.
- Коли дитина живе в атмосфері схвалення, вона вчиться любити себе.
- Коли дитина живе в атмосфері відкритості, довіри, прийняття, доброзичливості,
вона вчиться знаходити любов у цьому світі.
ПАМЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
- Поважайте дитину. Не критикуйте її весь час, не
зловживайте повторенням відомих істин.
- Уникайте грубощів у спілкуванні, зауважень, що викликають у дитини
образу, не сприйняття.
- Зверніть увагу на свій тон і форму звертання до дитини. Зверхність,
наказова форма висловлювань неодмінно викличуть у неї зовнішній чи внутрішній
опір, погіршать ваші стосунки, зроблять їх більш конфліктними та напруженими.
- Приділяйте дитині максимум уваги. Цікавтеся її справами, інтересами,
навчанням, друзями, почуттями, думками.
- Цінуйте все те, що цінує ваша дитина, або хоча б не глузуйте з того,
чим вона дорожить.
- Намагайтеся не бути категоричними в судженнях і не давати безпідставних
оцінок з приводу конкретних подій та окремих дій дитини.
- Виявляйте чуйність до дитини, будьте разом з нею і в радості і в
смутку.
- Якщо дитина не ділиться з вами переживаннями, думками, подіями
свого життя, не намагайтеся дізнатись про них силомір, краще подумайте, чому
так відбувається і що вам треба зробити, щоб завоювати її довіру.
- Надавайте дітям більше самостійності – у прийнятті рішень,
виконанні певних справ, залучайте до обговорення сімейних проблем.
- Довіряйте дітям. Контролюйте результати виконаної роботи або якихось
важних її етапів.
- Не залякуйте батьківською карою, дайте дитині усвідомити, що ви – перші
люди, до яких можна звернутися в усіх складних життєвих обставинах.
- Умійте прощати навіть те, що прощати нелегко.
- Якщо ви бажаєте дитині добра, готуйте її до вибору небажаного і відмови
від бажаного.
- Шановні батьки, пам’ятайте, доля дитини – у ваших руках!
Поради батькам щодо зняття психологічного напруження у дітей
Сім помилок батьків
Побутові погрози
"Якщо не прибереш у кімнаті, залишишся без ласощів",
"Роби так, як я сказав. Не став зайвих запитань, бо не пущу на
вулицю".
Цим висловам, які злітають з вуст батьків повсякчас, ними не надається
ніякого значення. Але ж дитина сприймає все набагато складніше! Такі погрози
викликають у неї не лише страх, а й почуття ворожості, спричиняють прихований
негативізм щодо батьків.
Авторитарні накази
"Якщо тобі це говорить батько, ти маєш слухатися", " Я
тобі забороняю товаришувати з...", "Я — мати, тож краще знаю, що для
тебе добре, а що — ні".
Такі репліки є виявом прагнення підкорити собі іншу людину. Це
призводить до порушення в родині атмосфери рівноправності. Дитина затамовує
образу: "Ось виросту, побачимо, хто сильніший", — думає вона.
Мислення дитини спрямовується на авторитарність її дій і безапеляційність
власної думки. Формується впевненість у непогрішимості власних суджень та
умовиводів. Усе це призводить до консервативності
та блокування творчості дитини.
Критика "глухого кута"
"Ти абсолютно не привчений працювати", "Ти такий
лінивий, як і твій батько", "Учу тебе вчу, а все марно".
Такі зауваження заганяють дитину в глухий кут, не залишаючи їй жодної
надії на виправлення, тим більше, коли її обвинувачують у тому, що від неї не
залежить. Результат? Дитина, почуваючись позбавленою батьківської любові та
підтримки, відчужується, стає замкненою, неговіркою. Втрачається креативність
та продуктивність мислення дитини.
Образливі прізвиська
"Ти поводишся, як упертий віслюк", "Таке може сказати
лише повний дурень", "І в кого ти такий йолоп уродився?"
Образливі прізвиська знижують самооцінку дитини, а до того ж
закріплюють у її свідомості модель спілкування з іншими людьми у формі приниження.
Це спонукає не до пошуку аргументованості в розмові з іншими, а до
прямолінійної образи їх тому, що так простіше, ніж напружувати себе в пошуках
тих чи інших аргументів. Простіше і «економніше» бути безапеляційним,
«навішувати ярлики».
Невмотивований допит
"Ну то скільки часу в тебе на це пішло?", "І чого це ти
так запізнився?", "І чим ти тут так довго займаєшся?".
Іноді батьки приділяють надто багато уваги з'ясуванню неістотних у поведінці
дитини деталей. Дитина розцінює це як прояв недовіри до себе. В результаті
може з'явитися стійкий страх перед дорослими, що в майбутньому змусить дитину
приховувати від батьків її особисте життя.
Безапеляційні твердження
"Ти так робиш мені на зло, я знаю", "Ти просто жадібний,
я вже зрозуміла", "Можеш не виправдовуватися, я знаю наперед, що ти
скажеш".
Такі твердження надзвичайно болючі для малюка і руйнівні для його
психічного здоров'я. Небажання дорослого розібратися в діях дитини зводить між
ними стіну, яка згодом ставатиме дедалі вищою.
Несвоєчасні поради
"Якби ти тоді зробила так, як я тобі радила, нічого б не
трапилося. А тепер маєш собі проблему", "Якби в тебе на столі був
лад, ти б зараз не переживав, що загубився твій малюнок", "Навіщо ти
так переймаєшся? То все дурниці. Ось коли виростеш, зрозумієш: не варто через
це плакати".
Такі поради абсолютно недоречні тоді, коли дитині потрібно, щоб її
просто вислухали, поспівчували, допомогли. Іншого разу вона не захоче з вами
ділитися нічим — ні горем, ні радістю.
Радимо час від часу аналізувати те, що ви говорите дитині протягом дня.
У спокійній обстановці, коли ви вже нікуди не поспішаєте і ніщо вже вас не
дратує, деякі ваші слова здаватимуться вам самим жахливими, неприпустимими для
батьків.
А тепер поговоримо про те, що означає поводитися педагогічно
правильно.
Немає коментарів:
Дописати коментар